Hans Heerkens is hoofddocent methodologie bij de Business School Nederland in Buren en assistent professor aan de Universiteit van Twente.
Meer over de auteursSystematisch managementproblemen oplossen
Paperback Nederlands 2022 2e druk 9789001299781Samenvatting
- Leert studenten om ingewikkelde vragen stap voor stap om te turnen in heldere antwoorden;
- biedt volop ruimte voor onderzoek en creativiteit;
- breed toepasbare probleemaanpak.
Systematisch Managementproblemen Oplossen beschrijft de zeven fasen van de Algemene Bedrijfskundige Probleemaanpak. Met dit stappenplan wordt duidelijk wat het kernprobleem is, hoe je het goed kunt onderzoeken en hoe het opgelost kan worden. Dit studieboek gaat ervanuit dat een probleem zich in alle organisaties en op tal van afdelingen kan voordoen. De methodiek is dan ook in vrijwel elke situatie toepasbaar.
De meeste methodologieboeken gaan over onderzoeksmethodologie, waarin centraal staat hoe je kennis verzamelt. Een minderheid van methodologische literatuur betreft ontwerpen, het oplossen van praktijkproblemen. In dit boek over de ABP komen ontwerp en onderzoek bij elkaar. Onderzoeken doe je niet voor de lol. Het heeft bijna altijd als doel om een bijdrage te leveren aan de oplossing van iets dat niet gaat zoals je wilt. Je hebt kennis nodig om een probleem te kunnen aanpakken. Daarvoor doe je onderzoek. Met de bestaande boeken kun je een eind komen als het om onderzoeken of ontwerpen van oplossingen gaat. Maar het valt niet mee om die twee activiteiten op elkaar te laten aansluiten. De ABP helpt je om onderzoek te doen waar je echt iets aan hebt, dat je verder helpt bij de oplossing van problemen bij bedrijven en non-profitorganisaties.
Met deze systematische probleemaanpak zoek je stapsgewijs een goede en werkbare oplossing. Dat hoeft niet altijd de allerbeste uitkomst te zijn. Als je als bedrijf wilt excelleren, is er meer nodig. Als alle bedrijven in de branche kiezen voor dezelfde systematische aanpak komen ze wellicht tot vrijwel dezelfde voordelen en strategieën. Om je te onderscheiden van anderen is meer nodig, bijvoorbeeld creativiteit.
In de herziene, tweede editie van Systematisch Managementproblemen Oplossen is er aandacht voor de SDG’s (Sustainable Development Goals) van de Verenigde Naties. Deze duurzame ontwikkelingsdoelen komen in veel bedrijven voorbij. Bij grote investeringen zijn ze vaak randvoorwaarden. Een moderne productiemethode moet natuurlijk voor meer rendement zorgen, maar daarnaast moet die bijvoorbeeld ook leiden tot energiebesparing of een schonere manier van produceren.
Problemen oplossen doe je in alle studierichtingen en in tal van bedrijfssectoren. Kennis van het vak of de branche is onontbeerlijk om die vraagstukken aan te pakken. Maar daarmee ben je er niet. Een systematisch probleemaanpak kan op veel plekken soelaas bieden. In dit boek staat de Algemene Bedrijfskundige Probleemaanpak (ABP) centraal. Dat is een beproefde methode die in meerdere situaties voor verschillende problemen en in alle vakgebieden is toe te passen. De ABP geeft een kader waarbinnen probleemoplossers zelf bepalen welke instrumenten of theorieën ze gebruiken. Zo komen ze stap voor stap tot een afgewogen oplossing.
Doelgroep
Systematisch Managementproblemen Oplossen is geschikt voor uiteenlopende opleidingen in het hoger onderwijs, waaronder bedrijfskunde, technische bedrijfskunde en M&O.
Digitaal
Met de code in het boek hebben studenten twee jaar lang gratis toegang tot het online materiaal bij het boek. Zij vinden hier toetsen met feedback, studieadvies, een begrippentrainer en -test, uitwerkingen en antwoorden, figuren en handige weblinks. De toegangscode in het boek is persoonsgebonden en eenmalig te gebruiken.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Arnold van Winden
Inhoudsopgave
1.1 De kenmerken van de Algemene Bedrijfskundige Probleemaanpak 11
1.2 De systematische of de creatieve benadering? 11
1.3 De fasen van de Algemene Bedrijfskundige Probleemaanpak 12
1.4 De methode is overal te gebruiken 13
1.5 Problemen op maat 13
1.6 Variabelentaal 13
1.7 Raamwerk 14
1.8 Ontwerp en onderzoek bij elkaar 15
Samenvatting 16
Kernbegrippen 17
2 Problemen zonder zorgen 19
2.1 Soorten problemen 21
2.2 Het probleem als analytisch begrip 21
2.3 Het handelingsprobleem 21
2.4 Het kennisprobleem 23
2.5 De samenhang tussen handelings- en kennisproblemen 23
Samenvatting 26
Kernbegrippen 27
3 Logboek van een probleemoplosser 29
3.1 De ABP in de praktijk 36
4 Op zoek naar het kernprobleem 39
4.1 Stapsgewijs naar het kernprobleem 41
4.2 Alle problemen op een rij zetten 41
4.3 Oorzaken en gevolgen 42
4.4 Keuze van het kernprobleem 44
4.5 Problemen meetbaar maken 48
Samenvatting 52
Kernbegrippen 53
5 K3: kunnen, kennen en kiezen 55
5.1 Drie uitgangspunten voor een plan van aanpak 57
5.2 K3: kunnen, kennen en kiezen 57
5.3 Een systematische aanpak helpt 58
5.4 Heb oog voor detail, maar overdrijf niet 59
Samenvatting 60
Kernbegrippen 61
6 Speurtocht naar het onbekende 63
6.1 Een nadere inspectie van het probleem 65
6.2 Waar zit het probleem precies? 65
6.3 Onderzoek naar de oorzaken 65
6.4 Denk aan eerder bedachte oplossingen 69
Samenvatting 71
Kernbegrippen 72
7 Een beeld van alle opties 75
7.1 In zeven stappen naar mogelijke oplossingen 77
7.2 De beslissing beschrijven 77
7.3 Het beslissingsproces vaststellen 77
7.4 Criteria opstellen 79
7.5 Criteria van een schaal voorzien 80
7.6 Gewichten geven aan criteria 81
7.7 Alternatieven verzinnen of bestaande mogelijkheden gebruiken 86
7.8 Alternatieven beoordelen 88
Samenvatting 90
Kernbegrippen 91
8 De opdrachtgever aan zet 93
8.1 Drie redenen om af te wijken van het advies 95
8.2 Politieke beslissingen 95
8.3 Beslissers wegen andere belangen mee 96
8.4 Omgaan met risico’s 97
Samenvatting 99
Kernbegrippen 100
9 Een planmatige aanpak 103
9.1 Twee uitgangspunten bij de invoering van een oplossing 105
9.2 Een korte uitwerking 105
9.3 Van idee naar realisatie 105
Samenvatting 107
Kernbegrippen 108
10 Blijven verbeteren 111
10.1 Drie uitgangspunten voor een gestructureerde evaluatie 113
10.2 Evaluatie als sluitpost 113
10.3 De ABP geeft het pad van de evaluatie aan 114
10.4 Evalueer systematisch 114
Samenvatting 116
Kernbegrippen 117
11 Kennis van zaken 119
11.1 Kennis verzamelen met de onderzoekscyclus 121
11.2 Het opstellen van het onderzoeksdoel 121
11.3 Het opstellen van de probleemstelling 122
11.4 Het opstellen van de onderzoeksvragen 124
11.5 Het opstellen van het onderzoeksontwerp 125
11.6 De operationalisatie 127
11.7 De metingen 128
11.8 Het verwerken van de data 129
11.9 Het trekken van conclusies (beantwoording van de probleemstelling) 129
Samenvatting 131
Kernbegrippen 133
12 Winst maken én wereldproblemen aanpakken 135
12.1 Er is meer dan winst 138
12.2 Niet alle doelen passen bij het bedrijf 139
12.3 Pak het professioneel aan 141
12.4 Houd je doel nog eens tegen het licht 141
12.5 Denk aan alternatieven 141
12.6 Het woord is nu aan de directie 141
12.7 Werk de invoering van SDG’s uit 142
12.8 Kijk of je op de goede weg bent 142
Samenvatting 143
Kernbegrippen 144
Literatuur 145
Register 147
Over de auteurs 149
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan