Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De bedrijfsnar - Mooie eye openers, maar niet mijn vorm

Het boek Honshitsu, de essentie van marketing van Frank Wouters ligt al een hele tijd veelbelovend bij mij thuis op de plank te wachten tot mijn to do list het toelaat om hem te lezen.  

Jeanine Dijkhuis | 14 maart 2022 | 3-4 minuten leestijd

Veelbelovend, omdat het werd aangekondigd als een boek dat afrekent met de oude marketingtheorie die begint bij marktonderzoek en analyse om de strategie te bepalen. Met de ondertitel De essentie van marketing, de marketing van de essentie belooft het dé strategische marketingtheorie vanaf uitgifte te worden. Een boek van 149 euro moet die belofte wel waard zijn, toch? Hoe cynisch is het dan, dat we naar verhouding niet veel gehoord hebben van Honshitsu; het Japanse woord voor essentie.

Met zijn jarenlange ervaring bij onder meer Unilever heeft auteur Frank Wouters meerdere boeken geschreven over ditzelfde thema. In 2005 kwam het boek De Bedrijfsnar al eerder uit. Toen als een paperback. En nu is daar dit boek als stripboek, een business graphic novel om precies te zijn. Ja, je leest het goed. Eindelijk is er een marketingstripboek.

Intrinsiek ondernemerschap

Al vanaf 2005 schrijft Wouters over zijn scepsis ten aanzien van marktonderzoeken: ‘Mensen zoeken zekerheid en ze gebruiken liever een misleidende methode dan dat ze een beredeneerde gok maken.’ Marktonderzoek is een tunnelvisie, volgens hem. Wouters wil aantonen dat marketing moet evolueren tot - eigenlijk gewoon - intrinsiek ondernemerschap waarin de verantwoordelijke managers vooral zelf goed moeten nadenken over wat zij met het bedrijf willen in plaats van het ondervragen van eventuele toekomstige afnemers en de conclusies hieruit te laten vertalen door bureaus. De bestaansreden van de organisatie komt vóór de (basis-)strategie, aldus de bedrijfsnar.

Ongepast

De vorm van dit boek doet bij mij veel creativiteit vermoeden; een kleurrijke bloemlezing over de do's en dont's van marketing in de volle breedte. Dacht ik. Dat is het echter niet. Het is het verhaal van een nar die als business consultant door een van de aandeelhouders is voorgedragen, nou ja, opgelegd bij de CEO van een internationaal bedrijf. Als de irritante nar zich niet laat wegsturen ontspruit zich een ellenlange dialoog tussen de zwaar weerstand biedende CEO en de flamboyante nar die alles beter zegt te weten. ‘Marketing is een kwestie van claims en een strijd om waarden. Des te fundamenteler de waarde, hoe langer de levensduur ervan’, aldus de nar. Zijn ‘dertig wetten van de nar’ gaan vooral over de perceptie van toegevoegde waarde. Allemaal waarheden die de moeite waard zijn om te lezen. Maar de manier waarop de CEO antwoordt met een niet aflatende verbazing op werkelijk iedere uitspraak van de nar, vind ik vervelend en erg negatief geframed. Bovendien is het boek erg masculien opgesteld. Zo wordt de vrouwelijke projectleider door de nar in een tangohouding achterover gegooid. En roken de twee mannen samen op kantoor een sigaar om het succes te vieren. Clichés die ongetwijfeld functioneel bedoeld zijn om de oude wetten uit te vergroten, maar die volledig ongepast zijn in de huidige tijd.

Honshitsu

Alhoewel ik de redenatie van de nar prettig onconventioneel vind, zou de uiteindelijk best dunne verhaallijn op mij meer indruk hebben gemaakt in een meer heldere structuur. Het stripverhaal lijkt een losse, vrije vorm, maar maakt het verhaal in 242 pagina's langdradig. Misschien is een animatiefilm van enkele minuten een betere keuze, want Wouters gaat vermoedelijk de ingeslagen weg niet meer verlaten.

Na het lezen van De bedrijfsnar heb ik (eindelijk) Honshitsu, de essentie van marketing uit de kast gepakt, de inhoud bekeken en er delen van gelezen. De besproken theorie in dat boek is hetzelfde als in het stripboek.

De bedrijfsnar bevat mooie eye openers voor business-/unit managers, consultants en strategische marketeers, maar qua vorm zou ik toch eerder Honshitsu, de essentie van marketing in 288 pagina's en 8 hoofdstukken zonder afbeeldingen of modellen, aanraden.

Over Jeanine Dijkhuis

Jeanine Dijkhuis is Register Marketeer met ruim 25 jaar ervaring. Zij is marketinggeneralist met een voorliefde voor resultaat- en mensgerichte marketingstrategie.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden