Fanstrategie is geschreven door Wil Michels. Naast docent en ondernemer is hij auteur van het Handboek Communicatie en Communicatiestrategie. Ook schreef hij in 2011 het boek Focus op Fans, de voorganger van Fanstrategie. Michels vindt fans fan-tastisch zo lezen we. Een merk met veel fans is namelijk enorm krachtig. Fans zijn meestal niet alleen klant, maar vooral ook ambassadeur voor het merk. Alles en iedereen is een ‘merk' en bijna elk merk heeft fans, maar (te) vaak worden ze niet geactiveerd. Dat is een gemiste kans. De kunst is om met de juiste strategie klanten te verleiden om van het merk te houden en dat actief uit te dragen. Dat begint intern want een merk krijgt geen fans als de eigen medewerkers dat ook niet zijn. Ook moet het management erin geloven en erin willen investeren. In geld, maar vooral in energie want fans krijg je alleen als je mensen persoonlijk aandacht geeft, daar is de auteur heilig van overtuigd.
Fans kopen geen product, ze gaan voor identificatie en de belofte van erbij horen. Het woord ‘fan' komt van het Engelse ‘fanatic' en het Latijnse ‘fanaticus' en dat zegt genoeg. De auteur ziet social media als dé multiplier voor de fanstrategie. Fans zijn extreem waardevol in de communicatie. Ze zijn topinfluencers in hun sociale omgeving. Volgens de auteur bestaat de kern van communicatie uit twee elementen: emoties en relaties. Fanstrategie gaat over beide elementen en verbindt ze met elkaar in iets waar mensen enthousiast van worden. In dit boek staan dan ook de psychologie van de fans en de emotie en relatie tussen de fan en het merk centraal. Achtereenvolgens gaat het in vlot tempo over waarom iemand fan wordt (zoek het bronpunt), de power, purpose en positionering van jouw merk (definieer de ‘why'), het gebruik van de fanpiramide en het fankwadrant (differentieer in benadering), het diepe verlangen van fans (schrijf een liefdes- en uitmaakbrief), het opstellen van een interne en externe roadmap (leg connecties en bouw een community), het creëren van unieke verhalen (storytelling), het maken van content (via de zeven stappen van de Content Circle) en de implementatie van de fanstrategie via het stramien van denk groot, begin klein, start snel.
De auteur introduceert in zijn boek enkele nieuwe modellen, zoals de fanpiramide met superfans, fans, volgers en buitenstaanders en het fankwadrant. Dit model bevat vier kwadranten waarin fans geplaatst kunnen worden op basis van de mate van betrokkenheid (hoog of laag) en het fangedrag (passief of actief). Ieder kwadrant vraagt een andere aanpak. Ga je fans betrekken, binden, boeien of beminnen en op welke manier, met welke boodschap en middelen? Ook maakt de auteur handig gebruik van bekende theorieën en modellen zoals de beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini, de golden circle van Simon Sinek en de positioneringsdriehoek, customer journey map, empathy map en fanpersona. Tot slot krijg je een Engagement Toolbox mee met creatieve ideeën om het engagement in de organisatie te vergroten onder het motto: maak van medewerkers merkwerkers.
Fanstrategie betekent niet een tot in detail uitgewerkt plan met een exact routeschema voor de komende jaren. Dat werkt volgens de auteur niet en dat heeft nooit gewerkt. Wat volgens de auteur wel werkt is het samenspel tussen communicatie, marketing, verkoop, service, HR, management en directie. Zorg voor een stip op de horizon en ga samen op reis, experimenteren en bijstellen, zo luidt het advies. Waarbij de auteur wijst naar het boek Een fan per dag van Jos Burgers. Als de organisatie iedere dag zorgt voor één nieuwe fan, groeit de fanbase gestaag en heeft de fanstrategie al impact.
Fanstrategie is een handzaam en kleurrijk boek van 138 pagina's. Het leest gemakkelijk. Ieder hoofdstuk bevat een mix van uitleg, praktijkvoorbeelden, modellen en tips en sluit af met een korte opsomming van de belangrijkste punten. Het is een overzichtelijk ‘basisboek' met een praktische introductie van het fenomeen ‘fan'. De boodschap van het boek is helder: koester fans! Daarbij draait het om persoonlijke aandacht, gedeelde herinneringen, samen plezier maken, om storytelling. Dat is iets anders dan even een leuke actie of campagne bedenken. Alles moet uit het hart van de organisatie komen. Geef fans het gevoel dat ze speciaal zijn. Laat ze ervaren dat de organisatie hen koestert. De fans geven er veel voor terug én fans maken is fun. Of zoals de auteur zich afvraagt: wanneer start jij met het maken van fans?
Over Sjors van Leeuwen
Sjors van Leeuwen (Indora Managementadvies) is adviseur, auteur en spreker op het gebied van klantgericht ondernemen, strategie en marketing. Door zijn ervaring is hij goed thuis in vele strategische vraagstukken en het toenemend belang van de ‘de klant’ als onderscheidende factor. Sjors schreef o.a. Wendbare strategie op één A4, Zorgmarketing in de praktijk en CRM in de praktijk.