Waarom een managementroman?
Het grote voordeel van een verhaal vind ik dat het integrerend werkt. Je kunt laten zien hoe iemand in het echte leven probeert dingen te combineren. Er is niet één model of één stappenplan dat leidt naar succes. Lodewijk probeert logistieke modellen te vertalen naar de praktijk, terwijl de rollerbanen in het magazijn stilvallen en zijn relatie met de verkoopmanager steeds slechter wordt. In een verhaal kan ik laten zien wat dit met iemand doet, en hoe je daarmee om kan gaan.
Er is meer horizontaal management nodig
De prestaties van losse afdelingen voegen geen waarde toe voor klanten. De uitkomst van een heel proces doet dat wel. Een foutloze orderintake levert niks op als de chauffeur een deel van de goederen vergeet te lossen. Door taakspecialisatie en uitbesteding knippen we procesjes alsmaar verder op, en we vergeten de lijm, we vergeten dat het gehele proces gemanaged moet worden, dwars door alle afdelingen – en zelfs bedrijven - heen. In de logistiek is die lijm supply chain management: het coördineren van een logistieke keten alsof het een geheel is. Alsof, want Lodewijk zet wel stappen, maar als in een tango, twee vooruit en één achteruit.
Lodewijks driehoek voor goed management
Lodewijk ontdekt dat hij een paar dingen essentieel vindt voor goed management. Het is zijn hoogsteigen driehoek van ‘het nemen van verantwoordelijkheid’, ‘het tonen van kwetsbaarheid’ en ‘het vermogen tot relativeren’. Die eerste is de basis van alles, die tweede helpt bij het leren en die derde leidt tot het realiseren van èchte waarde.
Investeer in wie je bent en wat je kunt, niet in imago
Lodewijk spreekt in het verhaal regelmatig met een man op het bankje. De man is zeer belezen en vertelt over Arthur Schopenhauer die heeft gezegd dat het veel belangrijker is om jezelf te ontwikkelen, dan om je druk te maken over je imago. Lodewijk herkent dit en zegt in een coachend gesprek tegen een medewerker: ‘Mensen, en ik dus ook, zijn er zó ontzettend goed in om te laten lijken alsof alles goed gaat, alsof alles onder controle is. Het is als een oud huis met een prachtige voorgevel. Mooi vanbuiten, maar erachter lekt het dak. We willen niet dat anderen dat weten, we willen niet dat anderen dat kunnen zien.’
Logistiek is een prachtig vakgebied
Door de vele gesprekken van Lodewijk in het boek, zowel met inkoop en verkoop als met klanten en leveranciers, wordt duidelijk dat het vakgebied logistiek uiterst boeiend is en steeds relevanter wordt. Maar dat er ook enorm veel geploeterd wordt. En misschien is het daarmee niet eens zoveel anders dan veel andere vakgebieden. Het is in ieder geval mijn eigen achtergrond en daarom het decor van dit verhaal.
Voor wie?
Het pakhuis is geschreven voor mensen in de logistiek èn buiten de logistiek.
Bart Lammers (1971) heeft een passie voor mensen en voor logistiek. Hij werkt bij Technische Unie als Manager Supply Chain Management en vervulde daarvoor verschillende logistieke managementfuncties bij andere bedrijven. Het pakhuis is zijn vierde boek.
Over Eliyahu Goldratt
Eliyahu Goldratt (1947-2011) is bij miljoenen lezers een begrip als wetenschapper, leermeester en managementfilosoof. Over de hele wereld passen economen, bedrijfskundigen en managers zijn gedachtegoed toe in hun eigen organisaties. Hij werd internationaal erkend als baanbreker in de ontwikkeling van nieuwe managementconcepten en –systemen.