Hoe vind je de juiste mensen en hoe behoud je ze? Dat is een vraag die veel directies en leidinggevenden binnen organisaties tegenwoordig stellen. Helaas is er geen eenduidig antwoord op deze vraag. Gelukkig is er wel een belangrijk startpunt en dat is de communicatiekracht van leidinggevenden.
Communicatieve rol van leidinggevenden
De direct leidinggevende heeft een belangrijke invloed op het werkgeluk van medewerkers. Daarnaast blijkt dat de kwaliteit van de leidinggevende een belangrijke reden is om te blijven of weg te gaan bij een werkgever. De grootste eyeopener is echter dat medewerkers vinden dat de communicatie van hun leidinggevende te wensen over laat, terwijl leidinggevenden zelf vaak vinden dat ze goed communiceren. Daar zit duidelijk ruimte voor verbetering. In ons boek Was ik niet duidelijk dan? geven we praktische handvatten voor en inzichten in hoe jij als leidinggevende van je communicatie een krachtig managementinstrument kunt maken.
Genoeg te communiceren
Of het nu gaat om duurzaamheid, digitalisering, de toenemende polarisatie, de impact van AI, diversiteit, veranderende wensen op het gebied van werken, verschillen in cultuur, sociale veiligheid, verschillende wensen van generaties of de toename van burn-outs: dat wat in de buitenwereld gebeurt heeft ook impact op de binnenwereld van organisaties. Nog los van alle veranderingen in een organisatie zelf. En linksom of rechtsom: daar moet je als leidinggevende iets mee. Elke dag weer.
Tien pragmatische lessen
De taak van leidinggevenden is er niet simpeler op geworden. Er wordt veel verwacht, ook als het gaat om de zogenoemde ‘zachte factoren’. Wat ons betreft zijn die zachte factoren keihard als het gaat om succesvol leiderschap. Hoe empathisch ben je als leidinggevende? Ben je jezelf? Hoe ga je om met conflicten? Ben je voldoende zichtbaar en neem je de tijd om ook te luisteren?
In Was ik niet duidelijk dan? geven we tien lessen. In elke les komt zowel de theorie als de praktijk aan de orde:
Les 1 Ken je communicatiesterktes en -zwaktes
Les 2 Communiceer met het doel voor ogen
Les 3 Ken je team
Les 4 Redeneer vanuit de ontvanger
Les 5 Communiceer consistent, consequent en in een ritme
Les 6 Omarm weerstand
Les 7 Werk aan positiviteit en welzijn
Les 8 Bouw netwerken
Les 9 Wees duidelijk
Les 10 Waardeer en experimenteer
Over Bea Aarnoutse
Bea Aarnoutse is specialist op het gebied van leadership en employee alignment. Ze is zelfstandig consultant, co-owner van PROOF en de afgelopen vijftien jaar betrokken geweest bij veel verandertrajecten van A-merken: van strategie-implementaties tot fusies. Ook is Bea auteur van twee succesvolle managementboeken: Alignment 2.0 (2015) en Happy change (2021).
Over Wendy Eelsing
Wendy Eelsing is specialist op het gebied van reputatie- en verandermanagement. Als zelfstandig consultant werkte ze als adviseur voor onder andere het Ministerie van Defensie, PostNL, de Sociale Verzekeringsbank, verschillende ziekenhuizen, waaronder Haaglanden Medisch Centrum, en als interim-directeur Corporate Communicatie voor de Volksbank.