Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Het Communicatie Model compact - Tool voor communicatiestrategie met impact

Wil Michels heeft een nieuw boekje gemaakt. Een praktisch handboekje. Voor in je tas of op je bureau. Hij wilde dat al jaren maken. Nu is het er. De belofte: Geen blabla, geen interessantdoenerij over communicatie maar echt de basics voor een geslaagde aanpak. 

Wil Michels | 2 maart 2023 | 3-4 minuten leestijd | 1 persoon vond dit artikel nuttig

Het Communicatie Model compact bestaat uit drie logische en sterke blokken: Analyse, Strategie, Aanpak. Op de basis van de drie blokken staan de 12 bouwstenen. Een totale aanpak en toch compact. Kenmerkend is dat het startpunt de organisatievragen zijn. Ook krijgen in dit model positionering, creatief concept en contentstrategie een duidelijke plaats. Door het canvasmodel is het ook geen stappenplan. In de blokken kun je vrij kiezen waar je begint.

Geen stip aan de horizon zonder actie

Een doel zonder actie is waardeloos. Een actie zonder doel ook. Toch zie ik beide vaak voorkomen. Alleen een stip aan de horizon zetten, is niet genoeg. Je moet ook aangeven hoe je daar wil komen. Mijn aanpak is Stap 1: beschrijf de stip. Stap 2: maak de acties concreter. Stap 3: formuleer wat je de komende 12 weken gaat doen om dichter bij de stip te komen. Acties zonder doel zie ik ook vaak. Ik lees dan: we gaan een ambassadeursteam opzetten. Leuk. Maar met welk doel is dat dan en hoe organiseer je dat?

Start met de organisatievraag

Voor mij begint elke strategie en aanpak van de communicatie met het bepalen van de organisatievragen. Daarna start je met het analyseren in hoeverre communicatie kan bijdragen aan het oplossen van de organisatievragen. Een strategie of aanpak bedenken voor de content of intranet heeft geen enkele zin als je niet helder hebt wat deze bijdraagt aan het behalen van de organisatiedoelen.

Weg met de waan van de dag

Veel communicatieprofessionals verzuipen in de waan van de dag. Om dat te voorkomen, is niet timemanagement maar aandachtmanagement het antwoord. Dat is belangrijk omdat het succes van een strategie sterk bepaald wordt door de kracht van de uitvoering. Essentieel is dus duidelijke prioriteiten stellen en daar consequenties aan verbinden. Focus, focus en focus.

Een misvatting: het plan is niet dood

Het communicatieplan is dood. Maar is dat zo? Als je het over traditionele plannen hebt, ja. Maar zeker in een tijd waar in de interne en externe context veel verandert, is het nodig dat de koers en richting duidelijk zijn. Wat is de collectieve ambitie? Een power presentatie met de twaalf bouwstenen van Het Communicatie Model volstaat dan. En specifieke strategieën zoals arbeidsmarktcommunicatie werk je gedetailleerd uit.

Weten waar je mee bezig bent

Het is zinnig dat communicatieprofessionals nadenken over hun visie op het vak. Waar zijn we voor, wat is onze positie en rol. Maar maak er geen navelstaarderij van. In Het Communicatie Model compact lees je dat je moet bepalen en benoemen met welke drie projecten jij of het team dit jaar echt impact maken op de organisatie.

Maak er iets moois van

Het was niet zo dat God me bezocht zoals bij de tien geboden, en zei: ‘Dit is de drie-eenheid en dit zijn de twaalf bouwstenen'. Elk model is een versimpeling van de complexe werkelijkheid. Elk model heeft voor- en nadelen. Zo maakt het veel uit of je voor een commerciële organisatie werkt of dat je een participatietraject leidt.

Ik was een half jaar lang elke dag met het boekje bezig. Veel praktijkmensen deelden hun kennis en gaven input. Kortom: benut al dat denkwerk en maak er zelf iets moois van. En als relativerend slot: communicatie gaat om mensen en niet om modellen.

Over Wil Michels

Wil Michels is bestsellerauteur van Hetv Communicatie Model, Handboek Communicatie, Communicatiestrategie en Fanstrategie. Als geen ander is hij in staat om complexe zaken helder te maken. Wil geeft elke week lezingen en workshops over communicatiestrategie en creatief denken. No-nonsense, humor en een verrassende output kenmerken zijn aanpak.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

1
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden