Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Boekenlijst

Genomineerden Ooa-Sioo boek van het jaar prijs 2023

Jaarlijks kies de Orde van organisatiekundigen en - adviseurs (Ooa) het Boek van het Jaar. Doordat er minder boeken verschenen is de shortlist een Top 8 in plaats van een Top 10 geworden.

Managementboek Redactie | 10 maart 2023

Uit het nieuwsbericht: We zien dat er afgelopen jaar weer gewoon gewerkt is door adviserend Nederland. Hadden we in de afgelopen Corona jaren meer dan 100 boeken te jureren, nu waren dat er (slechts) een kleine 70! Beduidend minder leeswerk, maar de keus werd er niet makkelijker op voor de jury bestaande uit: Odette Moeskops, Mariska van der Steege, Gérard Brockhoff, Dick van Ginkel, Martijn Jansen Jacco van Uden en Marguerithe de Man.

Dominique Darmon

Roddel je naar de top

Roddelen op kantoor wordt doorgaans afgekeurd, terwijl uit onderzoek blijkt dat het – naast onvermijdelijk – vooral ook een positief communicatiemiddel kan zijn. Onderzoek toont aan dat mensen die nooit roddelen vaak als sociaal onbekwaam worden gezien, terwijl degene die constant bij de koffieautomaat staan te kletsen weer onbetrouwbaar worden gevonden. Er is echter een optimale manier van roddelen die we ’the sweet spot of gossip’ noemen. Die wordt onder meer bepaald door de hoeveelheid tijd die we aan roddelen besteden, de geloofwaardigheid van de roddels, het onderwerp waar het over gaat en met wie we roddelen. Roddel je naar de top staat boordevol wetenschappelijke inzichten, praktijkvoorbeelden en roddelsituaties uit films, series en boeken. Dankzij het boek leer je alles over deze onvermijdelijke vorm van communiceren. En over alle factoren die een belangrijke rol spelen in de kunst van het roddelen: het vinden van de perfecte balans is de sleutel tot succes.

Saskia Tjepkema, Joeri Kabalt, Martijn van Ooijen,

Verhalen veranderen

Ieder mens, ieder team en iedere organisatie leeft (vaak onbewust) in een bepaald verhaal over verleden, heden en toekomst. En dat heeft invloed op je team en organisatie. Wanneer je het idee hebt dat jouw organisatie een helder en positief doel heeft, is er energie te over. Als je denkt dat je team het ‘afvoerputje’ van de organisatie is, is het veel lastiger om plannen te maken. De verhalen waar we veelal onbewust in leven en werken sturen ons zonder dat we doorhebben op welke manier. Het loont daarom om bestaande verhalen te lezen, te ontrafelen en zichtbaar te maken. Dan kun je je er samen toe verhouden en er eventueel voor kiezen om nieuwe plotlijnen ontwikkelen. ‘Verhalen’ in meervoud, want naast het dominante verhaal zijn er altijd andere verhalen in elke persoon, groep of organisatie. Die meerstemmigheid kan productief uitpakken: perspectieven die elkaar corrigeren, aanvullen of verdiepen. Maar net zo vaak ontstaat er een kakofonie, of doet een belangrijk deel van de invalshoeken nooit mee. Hoe zorg je dat de verschillende verhalen elkaar versterken en bijdragen aan de onderlinge verbinding? Verhalen veranderen verkent de manier waarop je effectief kunt werken met impliciete verhalen in de context van organisatieverandering en teamontwikkeling.

Jos Kessels, JanEwout Ruiter, Luuk Stegmann

Hoog spel

Wie als een Socrates de markt op gaat speelt hoog spel. Je hebt lef en overtuiging nodig om mensen uit te dagen tot een filosofisch gesprek. Wat houdt het goede leven voor hen in? Klopt hun manier van kijken wel helemaal? En hoe betrek je gesprekspartners bij hun zelfonderzoek? In Hoog spel laten tientallen filosofieprofessionals je zien hoe je met anderen op filosofisch onderzoek uitgaat. Meer dan tachtig praktijkwijzers staan je bij om in welke sector van de maatschappij dan ook aan de slag te gaan. Aan de hand van concrete ervaringen kom je erachter wat filosofie betekent, en hoe je anderen met filosofie kunt helpen. Wil je filosoferen in de praktijk? Hoog spel helpt je verder.

Erik de Haan

Liefde boven angst

In Liefde boven angst legt Erik de Haan vast wat hij in ruim 25 jaar leiderschapscoaching heeft geleerd. Het gaat in op de magische kant die aan coaching zit en op de persoonlijke ervaringen, ingevingen en voorliefdes van de auteur. Vooral gaat het over hoe coaching ons (coaches en coachees) kan helpen om van verlammende angst, vrees of overmoed over te schakelen op een gevoel van weten wat er moet worden gedaan. Waar zijn eerdere boeken ingingen op onderzoek en toetsbare kennis over coaching, is dit een boek waar de auteur zijn liefde voor zijn cliënten wil uitdragen. Daarbij hoort ook de twijfel, onzekerheid en angst die hij bij gesprekken voelt: ‘help ik als coach mijn cliënten wel voldoende’?

Ap Dijksterhuis

Inspiratie

nspiratie drijft ons voort. Het is het fundament van wetenschap, kunst, literatuur, muziek en andere grote prestaties. Ap Dijksterhuis legt in deze lofzang op misschien wel de mooiste verworvenheid van het brein uit wat inspiratie is, waarom we het hebben, hoe het werkt en hoe we het krijgen. Met recente ontwikkelingen uit de neurowetenschap en psychologie beziet hij inspiratie in samenhang met creativiteit, motivatie, nieuwsgierigheid en de functie van onze hersenen in het algemeen. Mythes worden ontkracht. Inspiratie komt ons niet per ongeluk aanwaaien om dan ineens weer in de mist te verdwijnen. Inspiratie dwing je af, het is de beloning voor eerder geleverde arbeid. Ook is het misleidend om het af te zetten tegen inspanning. Inspiratie en transpiratie horen bij elkaar, het zijn danspartners die elkaar tot grotere hoogte kunnen brengen. Inspiratie is onmisbaar bij het leveren van topprestaties, of het nu een kunstschilder betreft, een schrijver, een wetenschapper, een componist of een topchef. Ten slotte is inspiratie geen voorrecht van een geniale enkeling. Inspiratie krijgt iedereen die daarvoor kiest. Ook jij.

Boudewijn Bugter

Social Service Design

Als professional in een publieke organisatie heb je het niet makkelijk. Aan jou de taak om te zoeken naar een nieuwe balans tussen welzijn, welvaart en welbevinden. Dat gaat niet vanzelf. Steeds meer sociale vraagstukken schreeuwen om antwoord, maar je vertrouwde denk- en werkwijzen leiden niet tot oplossingen. Bovendien stellen mensen almaar hogere eisen aan dienstverlening, terwijl tegelijkertijd niet iedereen kan meekomen in de maatschappij. In deze dynamiek moet jij interventies of diensten ontwerpen die voor iedereen werken. Vandaag, morgen én overmorgen. Dit boek helpt daarbij. Het laat zien hoe je opgaven die (te) taai leken toch kunt tackelen. Hoe je dienstverlening toekomstgericht ontwerpt, verbetert en vernieuwt. Hoe je mensen en hun leefwereld daarbij centraal zet. En hoe je tegelijkertijd werkt aan betere relaties tussen alle betrokkenen. Met een praktisch raamwerk om je aan- pak te bepalen en handvatten op basis van ratio, empathie en verbeeldingskracht: drie competenties die elke professional heeft en met dit boek (verder) kan ontwikkelen. Het boek verbindt inzichten uit verschillende vakgebieden aan de kracht van co-creatie en de magie van verbeelding.

Dees van Oosterhout

Rolswitch

Hoe mooi zou het zijn als je écht van waarde bent, in iedere opdracht die je aangaat? Van waarde voor je klanten, collega’s, organisatie, partners… En bovenal: van waarde in de ogen van jouzelf?We werken harder dan ooit. En toch lukt het niet om resultaten te behalen. Of we bereiken wel iets, maar op zo’n moeizame manier, dat alle betrokkenen een gigantisch energielek ervaren. We weten dat het anders kan, dat het anders moet. Dat de opgaven waarvoor we staan iets heel anders van mensen vragen dan tien jaar geleden. Steeds vaker maken functies plaats voor rollen. Dat is een weg waarvoor draagvlak bestaat, maar waarin het ook nog zoeken is.Met Rolswitch heb je de ultieme routekaart in handen. Het is bedoeld voor professionals zoals jij, die naast hun inhoudelijke werk verschillende rollen vervullen. Dees van Oosterhout bewijst dat je elke rol in jezelf kunt oproepen, zelfs als die ver buiten je comfortzone ligt. Ze laat stap voor stap zien hoe je zo’n rol effectief oppakt én hoe je meerdere keren per dag professioneel tussen rollen switcht. Makkelijk? Zeker niet. Confronterend? Absoluut. Nodig? Meer dan ooit. Want alleen zo kun je resultaten behalen in een turbulente omgeving. Weer van waarde zijn.

Marijke Spanjersberg

Tussentaal

Onze taal wordt meer en meer binnenkant-taal. We praten over wat er zich in onszelf en in de ander afspeelt en kunnen daarbij putten uit een rijke woordenschat. Deze naar bin­nen gedraaide taal is vanzelfsprekend geworden en heeft bovendien een grote aantrekkingskracht. Dit roept de vraag op of wij naast deze in-mensen-taal ook tussen-mensen-taal kunnen spreken. Welk taalregister kunnen we gebruiken om uitdrukking te geven aan wat er zich tussen ons afspeelt? Hoe laten we relaties praten? En waarom zouden we daar eigenlijk speciale taal voor moeten hebben? Tussentaal is een kritische reflectie op het gebruik van internaliserende en psychologiserende taal als uitdrukking van het dominante paradigma dat de oplossing voor het probleem in het individu zelf ligt. En het geeft zowel gedegen als speelse antwoorden op de vraag welke vormen van taal we tot onze beschikking hebben als we afstand willen nemen van het al te individuele discours. Tussentaal is een pleidooi om onze taal te verrijken met tussentaals vocabulaire, opdat we het zicht niet verliezen op wat er zich tussen ons afspeelt. Een dwars boek dat te denken geeft.

And the winner is...

De winnaar van de Boek van het jaar prijs 2023 wordt op 19 april op het Boekendiner bekend gemaakt.

Over Managementboek Redactie

Dagelijks plaatst de redactie van Managementboek nieuwe interviews, previews, recensies en andere content over managementboeken.

Wat vond u van deze lijst?

1
0

Deel dit artikel



Ook een boekenlijst maken?

Bent u geïnspireerd geraakt door deze boekenijst en wilt u zelf een lijst maken? Dat kan!

Over Managementboek Redactie

Dagelijks plaatst de redactie van Managementboek nieuwe interviews, previews, recensies en andere content over managementboeken.

Wat vond u van deze lijst?

1
0

Deel dit artikel



Ook een boekenlijst maken?

Bent u geïnspireerd geraakt door deze boekenijst en wilt u zelf een lijst maken? Dat kan!

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden