Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Preview - Alignment 2.0 - De optelsom van internal branding en employer branding in de praktijk

Een sterke reputatie begint intern. Daarom ambieert ook elke organisatie een aligned workforce. Medewerkers die zich thuisvoelen, elke dag het beste van zichzelf geven en weten hoe ze kunnen bijdragen aan de gemeenschappelijke ambitie. In deze preview op haar Alignment 2.0 legt Bea Aarnoutse uit wat er komt kijken bij het bouwen aan alignment gedurende de hele employee journey.

Bea Aarnoutse | 7 juni 2016 | 2-3 minuten leestijd

Werken met de employee journey in het achterhoofd vraagt scherpte. En lef. Van zowel de communicatie- als de hr-professional. Ik heb ervoor gekozen om Alignment 2.0 vooral een praktisch boek te laten zijn. De theorie is één, maar hoe het daadwerkelijk toegepast wordt in de praktijk is veel belangrijker.

Uit eigen ervaring weet ik ook dat werken aan een aligned workforce het nodige vraagt van de professional. Het vraagt bijvoorbeeld om een goed verhaal, dat wordt vertaald naar verschillende doelgroepen, het vraagt om het formuleren van relevante boodschappen, om het communicatiever maken van collega’s. Het vraagt om voorbeeldgedrag van de top en om managers die begrijpen wat er van hen wordt verwacht. Van weten naar willen, kunnen en uiteindelijk doen. Het vraagt in ieder geval van de communicatie en hr-professional professional om liefde voor zijn vak. En inlevingsvermogen in de doelgroep gedurende de employee journey; insights verzamelen is essentieel. Elke organisatie is anders en dat betekent maatwerk. En dat zie je dan ook terug in de cases van het boek. Daarnaast heb ik ook meer dan 15 professionals gevraagd naar hun mening over alignment. De inhoud van die interviews geeft de veelzijdigheid weer van werken aan alignment.

In het boek komen de stappen om te werken aan een aligned workforce uitvoerig aan bod.

De eerste stap is om meer te weten komen over je eigen populatie en de populatie van potentiële medewerkers. De tweede stap bestaat uit de ontwikkeling van een goed verhaal. Wat is de purpose, wat zijn de waarden en hoe zorgen we ervoor dat dat in een begrijpelijk verhaal op papier staat? Werken aan een sterke communicatiestrategie is stap 3. De ontwikkeling en uitwerking van een concept zijn de stappen 4 en 5. En als laatste stap natuurlijk meten. Want ook voor internal en employer branding geldt: meten is essentieel.

Het effect van internal en employer branding is in grote mate bepalend voor wat medewerkers uitdragen en uitstralen naar buiten toe. De klant kan nooit centraal staan als niet eerst de medewerkers centraal staan. Zij zijn het fundament van een sterke reputatie. Dat is voor alignment 2.0 de optelsom van internal branding en employer branding.

Bea Aarnoutse is managing partner en strategy director bij PROOF en heeft meer dan vijftien jaar managementervaring aan zowel bureau- als aan klantzijde. Ze is de auteur van Alignment 2.0.

Over Bea Aarnoutse

Bea Aarnoutse is specialist op het gebied van leadership en employee alignment. Ze is zelfstandig consultant, co-owner van PROOF en de afgelopen vijftien jaar betrokken geweest bij veel verandertrajecten van A-merken: van strategie-implementaties tot fusies. Ook is Bea auteur van twee succesvolle managementboeken: Alignment 2.0 (2015) en Happy change (2021).

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden