De eerste drie V's uit mijn nieuwe boek gaan over contact maken met prospects en nieuwe klanten terwijl de laatste drie V's gaan over contact houden met nieuwe en bestaande klanten.
Wat ben jij voor een netwerker? Waar ligt jouw kracht? Waar moet jij nog aan werken? En dan het belangrijkste: Hoe ga je het vanaf nu goed aanpakken? Ik geef je pragmatische tips en tricks, do's and don'ts als ondernemer. Over elke V geef ik, om je te inspireren, zes voorbeelden vanuit mijn twintig jarige ervaring als ondernemer en adviseur.
SMILE plan
Maak een kort en krachtig business- of beleidsplan, zodanig dat de doelstellingen en acties waarmee je je doel wilt bereiken duidelijk zijn. Het gaat eigenlijk niet om het plan zelf maar om het maken van het plan. Je denkt na: Waar ben je mee bezig? Wat is precies je doel? Waar ben je goed in? Wat is je passie? Kortom: wat zijn je ambities? Maak als onderdeel hiervan een netwerkplan van een paar pagina's met mijn Smile-grid dat achterin het boek staat.
Denk vooruit
Bouw relaties op, lees en leef je vooraf in de persoon in en zijn omstandigheden, wensen en problemen. Denk ook vooruit. Bereid een bijeenkomst voor, vraag een deelnemerslijst. Kijk op de website en op LinkedIn. Zorg voor een elevator pitch. Draai die niet op de automatische piloot af, maar geef er steeds een verfrissende kwinkslag aan. Mensen stellen eerder een vraag, onthouden je dan beter en zullen je herinneren op cruciale momenten, waar jij niet bij bent. Of zullen jou aanbevelen op vragen uit hun netwerk zoals: ‘Weet jij een goede man of vrouw voor een vacature bij mij' of ‘Weet jij een goede specialist waar ik een offerte kan aanvragen?'
Communiceer
De meeste mensen weten, dat je niet vooruitkomt in het leven zonder persoonlijke relaties. Focussen op relaties zal je helpen om een opdracht of een baan te verkrijgen, promotie te maken en nieuwe vrienden te maken. Maar dan moet je wel communiceren! Heb jij hulp nodig of een gunst? Ga er dan niet vanuit dat een ander, die toch niet zal verlenen. 'Nee' heb je, 'Ja' kan je krijgen. Als het voor jou belangrijk is en de ander ertoe in staat is, vraag het dan gewoon. Zorg dat je in staat bent relaties met mensen op verschillende niveaus stap voor stap op te bouwen en te onderhouden.
Juist met de combinatie van offline met online.