Voor de uitbraak van corona voerde ik al meer dan tien jaar gesprekken over de (on)mogelijkheden van hybride werken (voorheen ook wel bekend als het nieuwe werken en thuis-, tele- of remote werken). Daarbij ging het vaker over de beren op de weg, dan over de kansen die hybride bood. Die discussies waren in de coronacrisis in een klap over. Hybride bleek namelijk gewoon te werken. Nu we alweer een tijd naar kantoor mogen, zitten we in een nieuwe fase. Gaan we hybride werken echt onderdeel maken van onze manier van (samen)werken of migreren we langzaam maar zeker weer terug naar traditionele werkpatronen die uitgaan van aanwezigheid op kantoor?
Werkgevers versus werknemers
Hoewel ik graag wil geloven dat hybride werken breed wordt omarmd, is dat nog geen uitgemaakte zaak. Er lijkt namelijk een boeiende tweedeling te ontstaan.
Werknemers zijn fan. Onderzoek na onderzoek wijst uit dat veel medewerkers de ervaren flexibiliteit willen behouden en idealiter ongeveer de helft van hun tijd thuis willen blijven werken. In een krappe arbeidsmarkt legt dat gewicht in de schaal.
Werkgevers en leidinggevenden zijn echter minder overtuigd. Uit recent onderzoek van LinkedIn bleek ongeveer de helft van topmanagers van grote organisaties mogelijkheden voor hybride werken te willen beperken. Dat lijkt overigens een nieuw taboe te worden. Er was geen manager te vinden die met naam en toenaam in de krant wilde toelichten waarom er minder thuisgewerkt zou moeten worden.
Hybride is maatwerk
Hybride werken biedt in mijn optiek enorme kansen voor klanten, organisaties, medewerkers en de maatschappij. Toch is het boek geen pleidooi om allemaal op één manier hybride te gaan werken. Dat kan ook helemaal niet, aangezien hybride altijd maatwerk is. Succesvolle implementatie begint met een helder beeld wat je als organisatie wil bereiken (het waarom) en welke kaders en uitgangspunten passen qua tijd én plaats van werken (het wat). Voorbeelden in het boek illustreren hoe uiteenlopend de keuzes zijn van bedrijven. Maar ook binnen organisaties is er ruimte voor maatwerk. Hybride biedt namelijk per definitie ruimte voor individuele keuzes. Als je dat niet wil, kun je beter niet aan hybride werken beginnen.
Randvoorwaarden en inbedding
Duidelijkheid over het ‘waarom’ en het ‘wat’ leidt niet automatisch tot ander gedrag. Dat geldt overigens ook voor de noodzakelijke randvoorwaarden op het gebied van HR, arbo, ICT en facilitair. Een nieuwe inrichting van kantoor kan bijvoorbeeld een impuls geven om mensen uit bestaande patronen te krijgen, maar is nooit voldoende om blijvend anders te gaan (samen)werken. Naast de uitgebreide informatie over randvoorwaarden lees je daarom van alles over manieren om hybride werken te verankeren met praktische tools, voorbeelden en inzichten. Van een checklist voor HR tot een format om belangen in kaart te brengen en teamafspraken te maken.
Terechte zorgen
Hybride is anders dan traditioneel werken en vraagt nieuwe dingen van medewerkers en leidinggevenden. Of het nu gaat om effectief hybride overleggen, kennisdelen op afstand, het balanceren tussen sturend en ondersteunend leidinggeven of het bewaken van de grens tussen werk en privé. Niet zo gek dus dat er echt werk aan de winkel is in veel organisaties. In het boek bespreken we een aantal van deze thema’s diepgaand op basis van onze jarenlange ervaring en bieden we inzicht en oplossingen om hybride te laten slagen. Want dat gunnen medeauteur Marianne Sturman en ik iedere organisatie.
Over Susan Smulders
Susan Smulders is van huis uit bedrijfskundige. Zij heeft gestudeerd aan Nyenrode Business Universiteit in Breukelen (BBA) en IMD in Lausanne, Zwitserland (MBA). Ze heeft jaren als marketeer en leidinggevende gewerkt in de telecomsector bij KPN en Telfort. Als ondernemer, adviseur en trainer is Susan de drijvende kracht achter Moneypenny Advies & Training.
Over Marianne Sturman
Marianne Sturman hing eind jaren 90 haar salesbaan aan de wilgen omdat ze geen flexibele baan kon vinden. Ze richtte Moneypenny op en pionierde met thuiswerken. Samen met Susan ontwikkelde ze zich tot aanjager van Het Nieuwe Werken. Marianne inspireert ondernemers om de fantastische mogelijkheden van remote samenwerken te benutten. Met Moneypenny levert zij zowel de kennis als de talenten.