Bert Van Thilborgh was founder van twee succesvolle marketingcommunicatiebureaus in België en Nederland. In 2016 richtte Bert het trendwatching en innovation agency Futureproved op. Hij wordt geconsulteerd om strategisch vooruit te kijken, toekomstanalyses te maken, trendinzichten te delen of trendrapporten te maken voor bedrijven.
Meer over Bert Van ThilborghTrendsurfing
Innoveren op de golven van verandering
Paperback Nederlands 2023 1e druk 9789463372565Samenvatting
Trendwatcher Bert Van Thilborgh gidst je in TRENDSURFING doorheen de veranderingsprocessen in onze snel evoluerende, uiterst volatiele en ambigue maatschappij.
Dit is het eerste Nederlandstalige methodologische boek waarin de auteur de technieken van trendanalyse verheldert en in een structureel model giet. Daarnaast reikt het boek hulpmiddelen en handvatten aan om als lezer op trends te surfen en de golven van innovatie op te zoeken.
Bert observeert, kwantificeert, verklaart en geeft een toekomstrichting aan hoe trends zich bovendien verder kunnen ontwikkelen. Hij kiest daarbij voor actuele, (inter)nationale voorbeelden en surft naar diverse domeinen, zoals de automobielsector, de retail, toerisme en hospitality, het luxesegment, media en entertainment, telecom en consumentenelektronica en diverse lifestylesectoren. Maar evenzeer kiest hij voorbeelden uit de zachtere sectoren, zoals de gezondheidszorg en de non-profitsector.
TRENDSURFING is een must-read managementboek voor elke trendgevoelige, trendsettende of toonaangevende CEO, bestuurslid, ondernemer, marketeer, innovatiespecialist, productontwikkelaar en beleidsmaker. Iedereen wil tenslotte meesurfen op de golven van verandering. De aanpak en persoonlijke stijl van Bert Van Thilborgh dagen de lezer bovendien uit om zelf het trendsurfpak aan te trekken.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Bert Van Thilborgh
Inhoudsopgave
DANKWOORD 14
BEGRIPPENLIJST 17
INLEIDING 21
DEEL 1: WAT ZIJN TRENDS? 27
HOOFDSTUK 1: HET VERANDERINGSPROCES 32
1. Onze leefwereld verandert sneller en ingrijpender 32
2. Wildcards veroorzaken disruptieve veranderingen 36
3. Verschillende soorten wildcards 38
4. Wildcards vergeleken: de pest en corona 40
5. Disrupties beïnvloeden ons leven 45
6. Mogelijke wildcards voor de toekomst 55
7. Houden mensen wel van verandering? 64
HOOFDSTUK 2: HANDELINGSMOTIEVEN, WAARDEN, NORMEN EN VERWACHTINGEN 68
1. Geen mosterd meer van Abraham 68
2. Waarden als basisprincipes voor ons handelen 73
3. Normen om waarderationeel te handelen 77
4. Torenhoge verwachtingen veroorzaken stijgende stressniveaus 79
HOOFDSTUK 3: DE MAATSCHAPPELIJKE CONTEXT 80
1. Het nieuwe letterwoord ibsoteep 80
2. Onze multimodale identiteit 82
3. Bevolking in beweging 90
4. Het sociaal-culturele speelveld 110
5. Omgeving onder hoogspanning 118
6. Onze technosfeer 128
7. Economie en werkgelegenheid 133
8. Energie 142
9. Politiek-institutioneel en juridisch 144
10. Tussenbesluit 146
HOOFDSTUK 4: TRENDS ALS MOTOR VOOR INNOVATIE 148
1. Innovatie 148
2. En wat met creativiteit en uitvindingen? 150
HOOFDSTUK 5: ANDERE TRENDBEGRIPPEN 152
1. De antitrend of tegentrend 153
2. Coolhunting 157
3. Rages, hypes en hits 161
4. Mode en stijl(en) 166
HOOFDSTUK 6: HOE EVOLUEREN TRENDS, HYPES EN RAGES? 168
1. Wie zijn de trendcreatoren? 168
2. Waar ontstaan trends? 171
3. Hoe evolueren trends, hypes en rages? 172
4. Zijn trends cyclisch? 192
5. Trends inzetten om voorsprong te verwerven op concurrenten? 199
DEEL 2: ZELF OP TRENDONDERZOEK? 209
Stap 1. Waar vinden we trendinformatie terug? 212
Stap 2. Van trendspotting naar analyse 225
Stap 3. Trendanalyse en trendimplementatie 229
Stap 4. Trends indelen in de trendpiramide 231
Stap 5. Trendtools voor innovatie 241
1. De ‘Wat als… dan dit’-scenario’s 242
2. Het toekomstimpactdiagram 248
3. Het Futureproved Trendsurfmodel 253
TOEPASSINGEN VAN HET TRENDSURFMODEL 259
Case 1. Toeristisch tijdreizen 259
Case 2. Wonen in een terracotta huis 280
CONCLUSIE 303
BIBLIOGRAFIE 310
EINDNOTEN 314
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan