Lees verder
Jeroen Seegers is als organisatiepsycholoog en managing partner verbonden aan Quaestus Executive Leadership in Den Bosch.
Meer over Jeroen SeegersLeiders leren met vallen en opstaan
Paperback Nederlands 2020 1e druk 9789462156678Samenvatting
Organisaties in de huidige kennismaatschappij beseffen steeds meer de strategische noodzaak van het ontwikkelen van haar (toekomstige) leiders. Het ontwikkelen van leiders stelt organisaties in staat om adequaat te kunnen reageren op veranderingen in markt, concurrentie en klantwensen.
Organisaties spenderen dan ook grote bedragen aan leerprogramma’s, maar gaan tegelijkertijd kritischer om met de inkoop van leerprogramma’s. Er wordt meer aandacht besteed aan het rendement van opleiden en aan andere mogelijkheden om de performance te verbeteren. Als organisaties beter weten welke randvoorwaarden belangrijk zijn bij het leren van leiderschapscompetenties door topmanagers, kunnen zij effectievere leerprogramma’s ontwikkelen of inkopen ten einde de ‘leiderspijplijn’ gevuld te houden. En dit laatste is van strategisch belang voor
de organisatie.
Dit boek is bedoeld als kompas voor iedereen die zich uitgebreid wil oriënteren op het gebied van leiderschapsontwikkeling. Ook voor de HR-discipline binnen de organisatie is het van belang te weten op welke wijze leerprogramma’s dienen te worden ingevuld, wil men resultaten behalen. Zijn het (doorgaans erg kostbare) leergangen op veelal buitenlandse managementinstituten of kan het ook anders? Áls men al ‘on-the-job’ wil opleiden, welke leermogelijkheden zijn dan het meest effectief?
Voor topmanagers zélf is het goed te weten op welke wijze zij zichzelf het beste kunnen ontwikkelen en welke leerstijl en leermomenten voor welke personen het meest effectief zijn als het gaat om het leren van leiderschapscompetenties. Welke leervorm past het beste bij de individuele leerstijl en persoonlijkheid?
Dit boek levert een praktijkgerichte bijdrage aan het leren van leiderschapscompetenties door leiders op topposities in organisaties, maar wel vanuit een wetenschappelijke onderbouwing. Want het slechte nieuws is dat verkeerd leiderschap een van de belangrijkste remmende factoren is voor het realiseren van succes, groei en waardeontwikkeling van de organisatie. Het goede nieuws is echter dat leiderschap te leren is. Maar hoe dan? En kan iedereen het leren? Dáar gaat dit boek over.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Jeroen Seegers
Inhoudsopgave
Ten geleide eerste editie Leiders leren, met vallen en opstaan 16
H1 INLEIDING: LEIDERS EN LEREN, EEN STRATEGISCHE NOODZAAK 22
1.1 Leren is noodzaak 23
1.2 Technologie is overal 25
1.3 Diversiteit is de nieuwe standaard 25
1.4 Behoeftes veranderen 25
1.5 Leiderschap verandert 26
1.6 Hoe leren leiders? 29
H2 LEIDERSCHAPSTHEORIEËN 34
2.1 Gangbare leiderschapstheorieën 34
2.2 Conclusie 45
H3 ‘SECURE BASE’ LEIDERSCHAP 50
3.1 Rollen van de leider binnen de context van de organisatie 51
3.2 Leiderschapsrollen nader bekeken 58
3.3 Leiderschap is persoonlijk 62
3.4 De ideale leider 69
3.5 Eigenschappen van een ‘secure base’ leider 70
H4 HOE LEIDERS LEREN 80
4.1 Leerpotentieel van het individu 81
4.2 Leerpotentieel van de organisatie 93
H5 EEN LEIDERSCHAPSONTWIKKELINGSPROGRAMMA 106
5.1 ‘High impact’ leren 107
5.2 Leiderschapsontwikkeling in drie fasen 109
5.3 Het ontwerpen van een leiderschapsprogramma 116
5.4 Mentorschap als ondersteuning bij ontwikkeling 119
5.5 Van cursus naar cultuur 122
H6 LEIDERSCHAPSKARIKATUREN 132
6.1 Lerende en niet-lerende leiders 133
6.2 Leiderschapskarikaturen 134
H7 WETENSCHAPPELIJKE REFLECTIES 158
7.1 Leren vanuit vier perspectieven 159
7.2 Suggesties voor verder onderzoek 170
OVER DE AUTEUR 174
REGISTER 176
Mensen die dit boek kochten, kochten ook...
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan