Marjolein ten Hoonte is directeur Arbeidsmarkt en Sociale Impact bij Randstad Groep Nederland. Ze analyseert trends op de arbeidsmarkt en stimuleert werknemers, werkgevers, bestuurders en overheden om samen aan oplossingen te werken voor de arbeidsmarkt. Ze is actief in verschillende bestuursfuncties en een veelgevraagd spreker.
Meer over Marjolein ten HoonteKunnen we het even over werk hebben?
Naar een ontslagvrije samenleving met werk en zekerheid voor iedereen
Paperback Nederlands 2022 1e druk 9789461265302Samenvatting
Het is de hoogste tijd om het te hebben over hoe we werk organiseren in Nederland, want de problemen stapelen zich op:
* Er is een ongekende krapte op de arbeidsmarkt, terwijl een grote groep mensen thuiszit zonder werk.
* Een paar honderdduizend mensen werken wel, maar leven toch in armoede.
* Om productief te blijven, zouden we ons continu moeten laten bij- en omscholen, toch doen we het niet genoeg.
Arbeidsmarktdeskundige Marjolein ten Hoonte laat zien hoe ons denken over werk en de arbeidsmarkt oplossingen in de weg staat: we benaderen werk alsof het een grote fabriek is, terwijl het een levend ecosysteem is. Met een wirwar aan contractvormen, complexe cao's en functieprofielen hebben we sociale zekerheid ingekaderd. Terwijl het ervaren van zekerheid cruciaal is voor mensen om productief en gelukkig aan het werk te blijven. Wat als we werk en sociale zekerheid 'uitpakken' en teruggeven aan het individu?
Marjolein ten Hoonte is directeur Arbeidsmarkt en Sociale Impact bij Randstad Groep Nederland. Ze analyseert trends op de arbeidsmarkt en stimuleert werknemers, werkgevers, bestuurders en overheden om samen aan oplossingen te werken voor de arbeidsmarkt. Ze is actief in verschillende bestuursfuncties en een veelgevraagd spreker.
'De opbrengsten van dit boek worden geschonken aan Stichting Lezen en Schrijven.'
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Marjolein ten Hoonte
Inhoudsopgave
Voorwoord • Marjolein ten Hoonte
Inleiding
1. HET INDUSTRIEEL VERZORGDE TIJDPERK
1.1 Van zesendertigurige shift naar zesendertigurige werkweek
1.2 De industriële organisatie van werk
1.3 Lifetime employment in de company town
1.4 De uitvinding van de flexibele schil
1.5 Het ideaal en de realiteit van uitzendwerk
1.6 Toen stilzitten ging lonen
1.7 Een leven lang ontwikkelen?
1.8 De vierde industriële revolutie
1.9 Conclusie: system first versus human first
2. EEN NIEUWE SOCIALE KWESTIE?
2.1 De haves en have nots
2.2 Georganiseerde onverschilligheid
2.3 De patstelling
2.4 De rationaliteitsparadox
2.5 Voorbij het vast-flex denken
2.6 In wat voor land willen wij werken?
2.7 Zijn er werkelijk te weinig mensen?
2.8 De afstand van de arbeidsmarkt tot mensen
2.9 Het einde van de droombaan?
2.10 Alive at work
2.11 Conclusie: een nieuwe sociale kwestie?
3. EEN REIS OP DE ARBEIDSMARKT
3.1 Stappen zetten, stippen zetten
3.2 Een honderdjarig leven
3.3 De waanzinnige veertiende eeuw
3.4 De middeleeuwse platformeconomie
3.5 Platformisering van de arbeidsmarkt
3.6 Moonlighten en hosselen
3.7 Platformprotest, platformbonden: de toekomst van de vakbonden
3.8 De interne 'van werk naar werk'- marktplaats
3.9 Van piloot naar witwasbestrijder
3.10 Work as a service
3.11 Een investeringsprogramma op mensen
3.12 De 'wijk' als werkgever?
3.13 Bestaanszekerheid als best mogelijke maatschappelijke investering
3.14 De illusie van zelfredzaamheid
3.15 Conclusie: een reis op de arbeidsmarkt
4. WEL WERK, GEEN BAAN
4.1 De ontslagvrije samenleving
4.2 Zijn we klaar voor de reis?
4.3 Van het wonder van Wassenaar naar een complex ecosysteem
4.4 Tijd voor een privaat-publieke alliantie
4.5 Conclusie: groei van mensen
Nawoord
Dankwoord
Eindnoten
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan