Peter Olsthoorn was in 1995 één van de eerste Europese internetjournalisten voor onder meer Planet Internet, stichtte Netkwesties.
Meer over Peter OlsthoornDe Privacy Paradox
Mens Centraal Digitaal
Gebonden Nederlands 2024 9789090383811 1e drukSamenvatting
‘De Privacy Paradox’ biedt een verfrissend perspectief op deze vraag. Het boek onderzoekt hoe EU-wetgeving, zoals de AVG, bedoeld is om informatiedeling en innovatie te bevorderen, mits er passende waarborgen worden toegepast waarbij de mens centraal staat. Het werk maakt duidelijk dat de perceptie van de AVG als belemmerend eerder voortkomt uit angst voor overtreding dan uit de wet zelf.
Aan dit boek werkten onder anderen mee:
Beatrice de Graaf
Kees Verhoeven
Munish Ramlal
Lieke Sievers
Ahmed Marcouch
Lokke Moerel
Ina Brouwer
Het woord privacy komt nagenoeg niet voor in de AVG
Wat in ons hoofd leeft als dé privacywetgeving, blijkt een misverstand te zijn. Dit verklaart waarom de AVG niet wordt gezien als de kaderwet voor digitalisering die het in werkelijkheid is. Of het nu gaat om het beveiligen van een gebouw met een toegangspasjessysteem of het ontwikkelen van een landelijke aanpak voor de bestrijding van uitkeringsfraude, de AVG biedt kaders voor informatiedeling met behoud van privacy. Een voorbeeld hiervan is de rechtszaak over SyRI in 2020, waarin de rechter oordeelde dat de AVG niet per se de fraudebestrijding verhinderde, maar dat de uitvoering niet voldeed aan de noodzakelijke kernpunten. Als deze punten goed waren gehanteerd, zou SyRI door de toetsing zijn gekomen. Dit illustreert de paradox van de AVG: het is geen privacywet, maar beschermt de privacy wanneer de kernpunten correct worden nageleefd. Het onderscheid tussen privacybescherming en gegevensbescherming binnen de EU-wetgeving onderstreept dit nog eens.
De AVG als bestuurlijk hulpmiddel
Het boek sluit af met een analyse van hoe de AVG als een bestuurlijk hulpmiddel kan worden ingezet om duurzame digitalisering te bevorderen, zonder de waarborgen voor privacy en dataveiligheid uit het oog te verliezen. De lancering van ‘De Privacy Paradox’ markeert een belangrijke mijlpaal in het 10-jarig bestaan van Privacy Management Partners, consultants in Utrecht die met elkaar werken aan een faciliterende en mensgerichte uitvoering van de AVG en andere privacywetgeving als ook zorg dragen voor de uitvoering van hun adviezen.
Specificaties
Lezersrecensies
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan