Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
e.a.

De Privacy Paradox

Mens Centraal Digitaal

Gebonden Nederlands 2024 9789090383811 1e druk
Verwachte levertijd ongeveer 6 werkdagen

Samenvatting

‘De Privacy Paradox’ biedt een verfrissend perspectief op deze vraag. Het boek onderzoekt hoe EU-wetgeving, zoals de AVG, bedoeld is om informatiedeling en innovatie te bevorderen, mits er passende waarborgen worden toegepast waarbij de mens centraal staat. Het werk maakt duidelijk dat de perceptie van de AVG als belemmerend eerder voortkomt uit angst voor overtreding dan uit de wet zelf.

Aan dit boek werkten onder anderen mee:
Beatrice de Graaf
Kees Verhoeven
Munish Ramlal
Lieke Sievers
Ahmed Marcouch
Lokke Moerel
Ina Brouwer

Het woord privacy komt nagenoeg niet voor in de AVG
Wat in ons hoofd leeft als dé privacywetgeving, blijkt een misverstand te zijn. Dit verklaart waarom de AVG niet wordt gezien als de kaderwet voor digitalisering die het in werkelijkheid is. Of het nu gaat om het beveiligen van een gebouw met een toegangspasjessysteem of het ontwikkelen van een landelijke aanpak voor de bestrijding van uitkeringsfraude, de AVG biedt kaders voor informatiedeling met behoud van privacy. Een voorbeeld hiervan is de rechtszaak over SyRI in 2020, waarin de rechter oordeelde dat de AVG niet per se de fraudebestrijding verhinderde, maar dat de uitvoering niet voldeed aan de noodzakelijke kernpunten. Als deze punten goed waren gehanteerd, zou SyRI door de toetsing zijn gekomen. Dit illustreert de paradox van de AVG: het is geen privacywet, maar beschermt de privacy wanneer de kernpunten correct worden nageleefd. Het onderscheid tussen privacybescherming en gegevensbescherming binnen de EU-wetgeving onderstreept dit nog eens.

De AVG als bestuurlijk hulpmiddel
Het boek sluit af met een analyse van hoe de AVG als een bestuurlijk hulpmiddel kan worden ingezet om duurzame digitalisering te bevorderen, zonder de waarborgen voor privacy en dataveiligheid uit het oog te verliezen. De lancering van ‘De Privacy Paradox’ markeert een belangrijke mijlpaal in het 10-jarig bestaan van Privacy Management Partners, consultants in Utrecht die met elkaar werken aan een faciliterende en mensgerichte uitvoering van de AVG en andere privacywetgeving als ook zorg dragen voor de uitvoering van hun adviezen.

Specificaties

ISBN13:9789090383811
Trefwoorden:privacy
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:240
Druk:1
Verschijningsdatum:15-5-2024
ISSN:

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Over Peter Olsthoorn

Peter Olsthoorn was in 1995 één van de eerste Europese internetjournalisten voor onder meer Planet Internet, stichtte Netkwesties.nl en Leugens.nl. Eerder schreef hij Internet en Intranet (1997) en het breed geprezen 'De macht van Google' (2010).

Andere boeken door Peter Olsthoorn

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De Privacy Paradox