Lees verder
Lukas Burgering werkte dertien jaar als televisiejournalist voor de NOS. Daarna stapte hij over naar het bedrijfsleven. Hij houdt zich bezig met vraagstukken rondom communicatie, reputatie, crisis en mediastrategie. Hij adviseerde verschillende grote concerns, maar ook kleinere organisaties over tal van vraagstukken.
Meer over Lukas BurgeringDe woordvoerder
Effectief en overtuigend spreken in de media
Paperback Nederlands 2023 1e druk 9789089656827Samenvatting
Woordvoerder zijn is een prachtig vak. Maar het is ook een lastig vak. De belangen zijn vaak groot. Je weet niet wat de journalisten je gaan vragen. Hoe zorg je er dan voor dat zowel je werkgever als de luisteraars en de media tevreden zijn met de antwoorden die je geeft? Hoe ga je om met uitgelekte of heel gevoelige informatie? Hoe voorkom je verkeerde beeldvorming?
Er zijn nog veel meer vragen te bedenken die het vak ingewikkeld maar daardoor ook heel uitdagend maken. Een goede woordvoerder zijn is dan ook niet makkelijk. Dit boek biedt je daarbij de broodnodige ondersteuning. We kijken naar de media (met wie praat ik?), naar de boodschap (wat moet ik zeggen?), naar de techniek (hoe zeg ik dat?) en we staan stil bij de meest voorkomende valkuilen in dit vak.
Dat is allemaal nogal wat voor een woordvoerder. Moet je dat allemaal kunnen? En hoe leer je dat? Het antwoord is: door te oefenen, want alleen oefening baart kunst. En door je goed voor te bereiden. Elke keer weer. De allerbeste woordvoerders ter wereld weten: onvoorbereid de media te woord staan is een van de domste dingen die je kunt doen. Dit boek is het begin van jouw voorbereiding. De rest zul je zelf moeten doen.
- Waarom doen journalisten wat ze doen en hoe ga je daar mee om?
- Hoe krijg je jouw verhaal goed in de krant?
- Inclusief veel voorbeelden uit de praktijk.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Lukas Burgering
Inhoudsopgave
1.1 Over mijzelf als woordvoerder 9
1.2 Een goede woordvoerder 10
1.3 Misverstanden 11
1.4 Dit boek 13
2 De woordvoerder 15
2.1 De woordvoerder 15
2.2 De persvoorlichter 17
2.3 Specialisme 17
2.4 Wanneer een woordvoerder? 18
2.5 Wie voert het woord? 21
2.6 Wat doet een woordvoerder? 25
3 De media 28
3.1 Rollen 28
3.2 Waardecreatie 31
3.3 Verschillende media 33
3.4 Cultuur 41
3.5 Persconferentie 44
3.6 Persbericht 47
3.7 Omgaan met de pers 49
4 De boodschap 57
4.1 Inleiding 57
4.2 Empathie 58
4.3 De kernboodschap 59
4.4 Feiten, meningen en visie 61
4.5 Vraag en antwoord 63
4.6 Framing 66
4.7 Kwalificeren 68
4.8 Woordsmeden 70
4.9 Duidelijk communiceren 73
4.10 De q&a 75
4.11 Stakeholderdifferentiatie 78
5 De techniek 79
5.1 Inleiding 79
5.2 Gebruik van de kernboodschap 80
5.3 Metacommunicatie 81
5.4 Het spel van vraag en antwoord 83
5.5 Codewoorden 88
5.6 Speciale boodschappen 92
5.7 Humor 99
5.8 Schriftelijk statement 102
5.9 Het schriftelijk interview 104
6 De valkuilen 107
6.1 Inleiding 107
6.2 Valkuilen en cadeautjes 107
Zijspoor 110
Suggestie 111
Herhaling 112
Een heleboel vragen 113
Ja of nee 114
Persoonlijke vraag 115
Jouw geloofwaardigheid 116
Hypothetische vraag 117
Eerdere uitspraken 118
Stilte 119
Onderbrekingen 122
Off the record 124
De overval 125
Een list 127
Beschuldiging 129
Humor 131
Overtreffende trap 132
7 Klaar voor de start 133
7.1 De lessen van dit boek 133
7.2 Tot slot 140
Woord van dank 141
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan