Lees verder
Michiel van der Molen (1955) houdt zich bezig met verandering. Hij werkte na zijn studies Bouwkunde, Spaans en ICT in uiteenlopende branches in verschillende landen aan veranderingen in de rollen van buurtopbouwwerker, projectleider, programmamanager, opdrachtgever, adviseur, docent, coach en auditor en als manager van projectmanagers.
Meer over Michiel van der MolenWaarom doen we dit eigenlijk? - De businesscase (business case) als succesfactor voor projecten
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2011 1e druk 9789089650948Samenvatting
Problemen tijdens de uitvoering van projecten ontstaan vaak al voordat deze projecten beginnen. Te hoge verwachtingen ontstaan door overschatting van de opbrengsten en onderschatting van de risico's. Ook kunnen onnodige discussies over details ontstaan door onduidelijkheid over wat het project uiteindelijk moet opleveren. Daarom is een goede businesscase een noodzaak voor elk project.
Een goede businesscase is niet alleen de verantwoording van een project als basis voor besluitvorming, maar ook een krachtig hulpmiddel om leiderschap te versterken en de besturing van een project te verbeteren. De kern van een sterke businesscase is een oneliner: een helder antwoord op de vraag waarom een project nodig is.
'Waarom doen we dit eigenlijk?' vertelt hoe u een businesscase maakt en laat met aansprekende praktijkvoorbeelden van succes en falen van projecten zien hoe je een businesscase gebruikt.
Bijvoorbeeld:
-als basis voor succesvolle projectcommunicatie;
-om gebruikersinbreng in goede banen te leiden;
-om lastige kwesties op te lossen;
-om draagvlak te creëren voor de invoering van het projectresultaat;
-als richtinggevend stuurinstrument.
Een gemakkelijk leesbaar boek voor managers en bestuurders die betrokken zijn bij de besturing van en besluitvorming over projecten, maar ook voor programmamanagers, projectmanagers en hun adviseurs.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Michiel van der Molen
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan