Creatieve technieken in kwalitatief onderzoek
Paperback Nederlands 2024 9789085602804Samenvatting
‘Creatieve technieken in kwalitatief onderzoek’ is een vernieuwend boek op het vlak van kwalitatief onderzoek. Het boek is bedoeld voor de onderzoeker die creatiever en meer ‘out of the box’ wilt leren denken over het opzetten en uitvoeren van kwalitatief onderzoek.
In dit boek benadrukt Marion Matthijssen dat drie componenten van belang zijn in kwalitatief onderzoek: onderzoek, communicatie én creativiteit. Elk onderzoek en elke onderzoeksvraag vraagt om een eigen, unieke aanpak. De onderzoeksvragen, het doel van het onderzoek en de onderzoeksgroep moeten voorop staan in deze aanpak. En welke aanpak is dan het meest passend? Hoe kun je het beste aansluiten bij de onderzoeksgroep waardoor je de informatie ophaalt die je nodig hebt? Is een vragenlijst met vragen dan nog wel het geschikte instrument, of zou je wat anders moeten doen? Op welke wijze presenteer je de uitkomsten? Wellicht eens niet aan de hand van een rapportage, maar wat meer visueel.
Dat zijn allemaal onderwerpen die in dit boek aan de orde komen. Het boek gaat in op creatief nadenken tijdens het schrijven van een onderzoeksplan. Maar daarnaast worden er vele werkvormen gepresenteerd die je kunt gebruiken tijdens de dataverzameling. En tot slot wordt ingegaan op andere manieren waarop onderzoeksdata gepresenteerd kunnen worden. In het boek staan veel voorbeelden van creatieve werkvormen.
Na het lezen van dit boek zul je voortaan op een andere manier nadenken over de wijze waarop je kwalitatief onderzoek uitvoert.
Marion Matthijssen is een socioloog die ook een opleiding ‘Vormgeving & Communicatie’ heeft gedaan. Zij ziet onderzoek, communicatie en creativiteit als drie belangrijke componenten voor kwalitatief onderzoek. Ze werkt sinds 1998 als kwalitatief onderzoeker en heeft in 2010 haar eigen onderzoeks- en trainingsbureau ‘de onderzoekswinkel’ opgericht. Ze heeft ruime ervaring in kwalitatief onderzoek en geeft daar veel training in. Sindsdien traint ze jaarlijks zo’n 150 mensen in kwalitatief onderzoek. Als onderzoeker werkt ze voornamelijk in het sociaal-maatschappelijke veld.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Inleiding 9
Drie componenten van belang in kwalitatief onderzoek 10
Leeswijzer 13
Over de literatuurverwijzingen 14
2. Creatief in de onderzoeksopzet 17
2.1 Inleiding 17
2.2 Ontwerp (gericht) / Ontwerpend onderzoek 18
2.2.1 Wanneer zet je ontwerp(gericht) / ontwerpend onderzoek in? 21
2.2.2 Design-thinkingmethode 21
2.2.3 Double Diamond-model (4D model) 26
2.2.4 Design Sprint 28
2.3 Actieonderzoek 30
2.4 Co-creatie 36
2.5 Arts-based Research (ABR) 38
2.6 Contextmapping 42
2.7 Mixed Methods Research 46
3. Creatief tijdens dataverzameling 49
3.1 Inleiding 49
3.2 De meerwaarde van een creatieve techniek inzetten 50
3.3 Overzicht van creatieve technieken voor onderzoek 52
Creatieve technieken voor groepsgesprekken 55
Stel eens een 'doorsneevraag' 63
Gesprek leiden aan de hand van 'template' 68
Elicitatietechnieken 87
Associatieve technieken 88
Projectieve technieken 94
Gebruik iets anders dan een vragenlijst 98
Informatie prioriteren 104
Een groepsgesprek anders inrichten 108
Brainstormtechnieken 118
Afwijke van het traditionele interview 130
Aanvullend op interviews/focusgroepen 138
4. Creatief uitkomsten presenteren 145
Woord en beeld: combi 146
Beeld en geluid 154
Beeld 157
Geluid 159
Literatuur 161
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan