Lees verder
Sanne Blauw is econometrist en journalist. In 2014 promoveerde ze bij de Erasmus School of Economics.
Meer over Sanne BlauwHet bestverkochte boek ooit (met deze titel)
Hoe cijfers ons leiden, verleiden en misleiden
Paperback Nederlands 2021 2e druk 9789083078984Samenvatting
Of het nu je schoolrapport is of je salarisstrookje, de verkiezingsuitslagen of het aantal virusbesmettingen tijdens een pandemie – cijfers zijn overal en ze beïnvloeden hoe jouw leven eruitziet. Maar het grootste misverstand over cijfers? Dat ze objectief zouden zijn.
Bedrijven misbruiken cijfers om hun product aan je te slijten, politici om lastige beslissingen te rechtvaardigen, wetenschappers om hun onderzoek kracht bij te zetten. En wij, cijferconsumenten, zijn ook niet onschuldig. We laten ons maar al te graag verleiden als de cijfers zeggen wat we willen geloven.
In 'Het bestverkochte boek ooit' (met deze titel) ontcijfert journalist en econometrist Sanne Blauw de wereld van de getallen, zodat iedereen het juiste gebruik van cijfers kan onderscheiden van het misbruik. En zodat we ons kunnen afvragen: welke rol willen we dat cijfers spelen in ons leven?
Reacties:
‘Onmisbaar voor wie weleens cijfers tegenkomt − voor iedereen dus.’ Ionica Smeets, hoogleraar wetenschapscommunicatie
‘Lekker geschreven. Essentieel leesvoer in tijden van big data.’ Rosanne Hertzberger, microbioloog en columnist
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Sanne Blauw
Inhoudsopgave
Inleiding: In de ban van cijfers
1 Cijfers kunnen levens redden
2 De domme discussie over IQ en huidskleur
3 Wat een schimmig seksonderzoek vertelt over steekproeven
4 Roken veroorzaakt longkanker (maar ooievaars brengen geen baby’s )
5 Ook in de toekomst moeten we niet blind op cijfers varen
6 Onze psychologie bepaalt de waarde van cijfers
Nawoord: zo zetten we cijfers weer op hun plek
Checklist: Wat doe je als je een cijfer tegenkomt?
Verantwoording en leestips
Dankwoord
Bronnen
Mensen die dit boek kochten, kochten ook...
Dit boek staat op 1 boekenlijst...
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan