Basiskennis taalonderwijs
Paperback Nederlands 2018 2e druk 9789001854652Samenvatting
- Uitstekende voorbereiding op de toetsing van de Kennisbasis Taal;
- met aangepaste toetsdoelen van de nieuwste versie van Kennisbasis Taal;
- zeer geschikt voor zelfstudie.
Met Basiskennis taalonderwijs kunnen pabo-studenten zich uitstekend voorbereiden op de toets van de Kennisbasis Taal. Per hoofdstuk zijn de vereiste toetsdoelen vermeld met voorbeelden van toetsvragen. Basiskennis taalonderwijs start met een uitleg van de opzet van de kennisbasis en de toetsing ervan. Vervolgens komt het taalonderwijs aan bod en wordt per domein van het taalonderwijs de leerstof voor de toets behandeld. Ook bevat het een lijst met alle begrippen die in de Kennisbasis Taal aan de orde komen.
De tweede editie van Basiskennis taalonderwijs is uitgebreid en aangescherpt. Daarnaast zijn de toetsdoelen aangepast aan de nieuwste versie van de Toetsgids van de Kennisbasis Taal.
Met Basiskennis taalonderwijs kunnen opleidingen pabo-studenten trainen om de Kennisbasis Taal volledig te beheersen of zelfstandig aan het werk zetten.
Henk Huizenga en Rolf Robbe hebben beiden jarenlange ervaring in het opleiden van leraren basisonderwijs. Zij hebben diverse publicaties over taaldidactiek op hun naam staan, waaronder Taalonderwijs ontwerpen, Spelling, Aanvankelijk en technisch lezen en Begrijpend lezen.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1.1 De opzet van de kennisbasis 10
1.2 De inhoud van de kennisbasis 12
1.3 Toetsing van de kennisbasis 13
1.4 Hoe gebruik je Basiskennis taalonderwijs? 14
2 Taalonderwijs en taal 17
2.1 Taalonderwijs 20
2.2 Het taalsysteem 28
2.3 Hoe gebruik je kennis van het taalonderwijs en de taal? 32
Verder lezen 34
Toetsdoelen 35
Begrippen 36
Meerkeuzevragen 37
3 Mondelinge taalvaardigheid 41
3.1 Taalverwerving 43
3.2 Spreek- en luisterstrategieën 52
3.3 Spreek- en luisterdoelen 55
3.4 Gesprekssoorten 57
3.5 Hoe gebruik je kennis van mondelinge taalvaardigheid? 58
Verder lezen 60
Toetsdoelen 61
Begrippen 62
Meerkeuzevragen 63
4 Woordenschat 67
4.1 Het woordgeheugen 69
4.2 Woordenschatverwerving 73
4.3 Woordleerstrategieën 75
4.4 Soorten taalgebruik 78
4.5 Woordenschat en schoolsucces 80
4.6 Hoe gebruik je kennis van de woordenschat? 82
Verder lezen 85
Toetsdoelen 86
Begrippen 87
Meerkeuzevragen 88
5 Beginnende geletterdheid 91
5.1 Geletterdheid 93
5.2 Tussendoelen beginnende geletterdheid 95
5.3 Ontwikkeling geletterdheid 98
5.4 Auditieve vaardigheden 102
5.5 Visuele vaardigheden 105
5.6 Elementaire leeshandeling 107
5.7 Hoe gebruik je kennis van beginnende geletterdheid? 109
Verder lezen 111
Toetsdoelen 112
Begrippen 113
Meerkeuzevragen 114
6 Voortgezet technisch lezen 121
6.1 Theorieën over het leesproces 123
6.2 Strategieën technisch lezen 125
6.3 Voordrachtsaspecten 129
6.4 Leesniveaus 132
6.5 Technisch lezen in de samenleving 134
6.6 Hoe gebruik je kennis van technisch lezen? 137
Verder lezen 139
Toetsdoelen 140
Begrippen 141
Meerkeuzevragen 142
7 Begrijpend lezen 147
7.1 Leesstrategieën voor begrijpend lezen 149
7.2 Het leesgedrag van kinderen 157
7.3 Technieken voor informatieverwerking 158
7.4 Hoe gebruik je kennis van begrijpend lezen? 159
Verder lezen 161
Toetsdoelen 162
Begrippen 163
Meerkeuzevragen 164
8 Stellen 167
8.1 Functies van het schrijven 169
8.2 Het schrijfproces 170
8.3 Schrijven en de computer 178
8.4 Hoe gebruik je kennis van het schrijfproces? 179
Verder lezen 182
Toetsdoelen 183
Begrippen 184
Meerkeuzevragen 185
9 Jeugdliteratuur 189
9.1 Literaire genres 191
9.2 Functies van jeugdliteratuur 193
9.3 Beoordelen van jeugdliteratuur 194
9.4 Hoe gebruik je kennis van jeugdliteratuur? 195
Verder lezen 197
Toetsdoelen 198
Begrippen 199
Meerkeuzevragen 200
10 Taalbeschouwing 203
10.1 Het taalsysteem 205
10.2 Taalvariatie 223
10.3 Taalverandering 225
10.4 Taalbeschouwingsstrategieën 227
10.5 Hoe gebruik je de kennis van taalbeschouwing? 231
Verder lezen 236
Toetsdoelen 237
Begrippen 238
Meerkeuzevragen 239
11 Spelling 243
11.1 Schriftsystemen 245
11.2 Spellingprincipes van het Nederlands 248
11.3 Spellingstrategieën 252
11.4 Spellingcategorieën 257
11.5 Werkwoordspelling 259
11.6 Hoe gebruik je kennis van de spelling? 261
Verder lezen 264
Toetsdoelen 265
Begrippen 266
Meerkeuzevragen 267
Begrippenlijst 269
Antwoorden meerkeuzevragen 287
Literatuur 288
Illustratieverantwoording 291
Register 293
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan